Comunico als meus lectors que aquest bloc ha arribat a les 21.209 visites!

Perquè 21.209 i no 20.000 o 25.000 que és el que fa tothom?

Doncs perquè 21.209 és un nombre que em té traumatitzat des que anava  a l’escola. Me’l van posar en un examen de mates per factoritzar-lo en els seus factors primers. Jo devia tenir tretze o catorze anys. No me’n vaig sortir. D’un primer cop d’ull, ja es veu que no és divisible ni per 2, ni per 3, ni per 5, ni per 7 (21.210, si que ho seria), ni per 11. Però a  partir d’aquests nombres primers bàsics… quins altres provar? Ni amb el 13, ni amb el 17, ni amb el 19, ni amb el 23 tampoc te’n surts. I, per anar provant amb nombres primers més grans, la cosa era xunga: no hi havia calculadores electròniques en aquella època!

A més, ¿qui recorda de memòria els nombres primers més grans que 23?  Jo en recordava uns quants: 29, 31, 37, 41, 43, 47, 53, 59… fins aquí me’ls sabia tots, però a partir del 60, la cosa ja era molt més dubtosa: és o no és primer el 91? i el 97?

En resum: no vaig aconseguir-ho. I el fet que ningú de la classe tampoc en fos capaç, no em va servir de consol. Al contrari, jo crec que va augmentar el meu trauma. Fins al punt que ara, quaranta anys més tard, encara recordo el nombre dels pebrots!

No us poso la solució… avui en dia, amb els fulls de càlcul, es pot fer en menys de dos segons. Potser l’escriure en els comentaris… però dins d’uns dies, si no l’ha escrit abans algun espabilat.

Sabíeu que aquesta dificultat de factorització dels nombres és a la base de tots els sistemes d’encriptament per protegir el comerç a internet? Clar que, per fer-ho, es treballa amb nombres primers de més de 100 xifres. Així ja resulta més complicat, encara que tinguis fulls de càlcul.

El menys, el meu trauma d’infantesa, veig que estava motivat. Podria haver-me dedicat a hacker, hahahaha.

 

P.S. Avui al matí Ermitaño, un Miura amoratat (cárdeno, en llenguatge taurí) ha sembrat el pànic a Pamplona. Dos ferits molt greus… Les imatges de l’entrada del carreró són esgarrifoses. Entre ermitans i caputxins, anem servits!