En Richard Dawkins és un biòleg reconegut que també ha dedicat força temps a la divulgació científica. En els darrers anys s’ha embrancat en una croada per a fer públic l’ateisme; per a treure’l del armari, vaja! L’estiu del any passat va engegar un projecte, The Out Campaign, amb la finalitat d’encoratjar la gent per a que facin professió pública de les seves conviccions atees.

Avui en dia, mentre la gent que professa qualsevol creença religiosa, no se’n està gens de manifestar-la en públic a temples, esglésies, mesquites, sinagogues i demés, els ateus restem silenciosos, com si no existíssim. La veritat és que jo no he tingut mai gaire tendència al exhibicionisme ideològic, però com més gran em faig, més m’irrita l’exhibicionisme del altres. I potser començo a pensar que caldrà fer alguna cosa per a que se’ns vegi també a nosaltres. En definitiva, els jueus, que són una ínfima minoria als Estats Units, també tenen el seu lobby per inclinar la política nord-americana al seu favor.

La campanya Out el que pretén, doncs, és que fem pública la nostra no-creença, per a que la política, la moral i les costums es puguin desempallegar d’una vegada per totes del que només són dogmes irracionals que les religions, totes les religions, han pretés imposar al conjunt de la població com a mesures de control social, amb objectius no gens clars la majoria de vegades. El mateix Dawkins reconeix que el lema de la campanya, “Out” (Fora, Surt), te molt a veure amb la sortida de l’armari que tan bons resultats està donant al moviment gai. Perquè en definitiva només es tracta d’això, de dir que jo també sóc ateu, que només crec en allò que es pot demostrar mitjançant l’experimentació o la lògica i que està fora de lloc seguir pretesos manaments dictats per un ésser eteri, quan la gent amb prou feines sabia llegir i escriure.

Una de les activitats que recentment s’han posat en marxa a la Gran Bretanya (pàtria, no ho oblidem, de Hume i Russell) en el marc d’aquesta campanya, ha estat la de fer publicitat en els autobusos urbans de Londres. A partir del proper mes de gener es veuran circular per la capital britànica autobusos com aquest.

El cost d’aquesta publicitat, calculat en unes 11.000 lliures esterlines per a 30 autobusos durant un trimestre, es sufraga per acapte popular, com les obres de la Sagrada Família (no hi ha diner més mal llençat que aquest). En Dawkins, amb molt poca confiança de que el projecte podés sortir endavant, va dir que ell aportaria 5.500 lliures de la seva fundació si es subscrivien les altres 5.500 amb petits donatius de particulars anònims. La campanya de donacions que va començar el 21 d’octubre passat ja ha superat avui la xifra de 117.500 lliures esterlines. Suposo que la publicitat es podrà fer més temps i amb més autobusos. Dit entre parèntesi, us convido a participar amb les vostres donacions a la pàgina web de la campanya.

Scarlet Letter of Atheism

Tal com diuen els promotors, l’Associació Humanista Britànica, aquesta publicitat farà, com a mínim, pensar a la gent, i pensar és el primer pas per a desfer-se dels atavismes. Potser hauríem de posar-nos les piles al nostre país per a començat a fer activitats d’aquesta mena. De moment, jo, al meu blog, ja he penjat el meu suport a la Out Campaign i quedarà permanentment al marge esquerre la constància d’aquest suport. I si qualsevol de vosaltres vol fer-ho també, no oblideu de comunicar-ho als promotors.