Ens parla en Max:

Debo indicar que asistía con regularidad a las ejecuciones; nadie me lo exigía, asistía por voluntad propia. No disparaba, pero estudiaba a los hombres que disparaban … Yo debía de ser como ellos. Tenía el presentimiento de que, al imponerme tan lamentable espactáculo, no pretendía limar el escándalo, la sensación insoslayable de una transgresión, de una violación monstruosa del Bien y del Mal, sino que más bien sucedía que aquella sensación de escándalo se iba limando sola y era cierto que uno se acostumbraba, que, a la larga, ya no sentía casi nada; así que lo que yo intentaba recobrar desesperadamente, aunque en vano, era ese impacto inicial, esa impresión de una ruptura, de una conmoción infinita de todo mi ser; en vez de eso, no notaba ya sino una excitación taciturna y angustiosa, cada vez más breve, ácida, mezclada con la fiebre y con los síntomas físicos que padecía; y de esta forma, despacio, sin darme cuenta del todo, me hundía en el barro mientras buscaba la luz. (Pàg. 186)

Sensacions! Terrible.

Aue vol recuperar la profonda conmoció que li va provocar el primer assassinat. Planteixament retorçat. Assassinar un desconegut sense motiu, pot provocar una sensació de benestar? I, si no és així, quina és la mena de sensació que provoca? Sentir-se superior, amo i senyor de cossos i vides? En un altre lloc del llibre, un dels personatges, el doctor Hohenegg, ens parla de la mort. Ens diu que qui viu més intensament la mort no és l’assassinat sino l’assassí, “porque sólo él puede divisar las dos partes. El moribundo sólo está padeciendo algo confuso, más o menos breve, más o menos brutal, pero que, en cualquier caso, nunca podrá aprehender su conciencia” (pàg 194). Trivialitat de la mort, relevància del matar.

I la consciència, que ha aprés la mort, busca retrobar-se en ella. La necessita per continuar essent consciència. Inmanència de la mort en el sobrevivent. És clar que la mort, per qui es mor, no significa res. Peró, es igual d’evident que la mort ha de provocar la necessitat de repetició en el sobrevivent? Buscant un impacte, un shock, que no consegueix igualar com la primera vegada. No estem parlant d’un assassí en serie com els de les películes americanes. Parlem simplement d’una persona que, profondament tocada per una sensació, busca que aquesta es repeteixi. L’assassí en serie es un transgresor i sap que la justícia el perseguirà. El nostre Max no ho és: només está complint les lleis del seu païs. Per crues que siguin.

Sensacions!

Max no és un tarat. Hi ha moments en que es revela contra la crueltat injustificada. Vegeu l’episodi amb l’oficial Turek (pàgs. 250-251), antisemita visceral, rebentant caps jueus amb una pala. Perqué, doncs, experimenta aquesta mena de sensacions? I perqué vol reproduir-les? Os heu preguntat algún cop que succeïria si fosiu botxins? Legalment.

Sensacions! Terrible