Fa uns dies, en els comentaris a un post del senglar rialler, va sorgir el tema dels escrits perduts. Poden haver-hi gegants de la història de la literatura desconeguts perquè ningú ha llegit els seus escrits? Què hagués passat si Cervantes no hagués trobat editor pel seu Quixot? Això em va fer recordar una anècdota curiosa sobre un gran matemàtic: Johann Heinrich Lambert (1728-1777).
Lambert va ser un personatge força curiós. Nascut a Alsacia, era bilingüe francès-alemany, les dues llengües de cultura en el segle XVIII, quan l’anglès encara no s’havia convertit en la lingua franca que és avui en dia. De família nombrosa i humil, va començar a treballar als dotze anys al taller de sastreria de son pare, deixant, doncs, l’escola. L’infant, que devia ser curiós de mena, no va deixar d’estudiar i, als vespres, després d’una llarga jornada de treball, continuava llegint i estudiant pel seu compte. Aquesta afició es va tornar més difícil quan, als quinze anys va començar a treballar com administratiu en una ferreria aprop de la seva ciutat natal (Mülhausen o Mulhouse) per a aportar més diners a la atrotinada economia familiar. No obstant, i gràcies als seus coneixements, al cap de dos anys va aconseguir convertir-se en el secretari de J.R. Iselin, editor d’un diari conservador de Basilea: el Basler Zeitung, on va començar a gaudir de temps lliure suficient per a continuar els seus estudis, sempre pel seu compte.
Però el fet que va canviar dràsticament la seva vida va ser quan el compte Peter von Salis el va contractar per a fer de preceptor dels seus néts. Era el 1748 i ell ja tenia vint anys; els néts en tenien onze. Aquesta feina, no solament li permetia força temps per seguir estudiant, si no que, a més, li donava accés a la magnífica biblioteca del compte. Vuit anys va estar vivint, doncs a Chur (Suïssa), ensenyant i estudiant, com sempre, sense cap contacte amb el món acadèmic. En aquesta època va ser quan va començar a publicar alguns articles a les revistes científiques suïsses.
El 1756, quan els seus pupils complien els dinou anys, el compte li va encomanar que els acompanyés a fer el grand tour, el viatge que els joves de bona família feien per tot Europa abans de començar la seva vida independent i regalada. La primera localitat en que es van aturar va ser Goetingen, que encara no era el centre mundial de les matemàtiques (com ho seria els segles XIX i primer terç del XX), però que ja començava a despuntar sota la direcció de Abraham Kaestner, a qui va conèixer i amb qui va mantenir una llarga relació epistolar i personal. També van anar a Paris, on coneix d’Alembert, que quedà fortament impressionat pels seus coneixements autodidactes.
En acabar el grand tour dels seus pupils, la seva vida es torna més “científicament convencional”. Recolzat per Euler, ingressa a l’Acadèmia de Ciències de Berlín, malgrat que Frederic II de Prùsia considera impròpia la seva “aparença poc usual, estranya vestimenta i comportament excèntric”; encara que, probablement, tot això no fossin més que excuses per amagar un prejudici respecte els seus orígens humils. Va ser en aquesta acadèmia on va llegir el seu assoliment més conegut: la demostració de que Π no és un nombre racional (és a dir: que no pot ésser expressat com a quocient de dos nombres naturals) i pel que és recordat a la Història de les Matemàtiques.
Fins aquí l’historia del personatge (que ja és rara de per sí); i ara l’anècdota:
Poc temps després d’haver mort, Johann Georg Sulzer, director de la secció filosòfica de l’Acadèmia de Berlín, va aconsellar la compra de tots els seus manuscrits. Un cop en el seu poder, l’Acadèmia encarrega a Johann Bernoulli III (una família interessant aquesta dels Bernoulli) que en prepari l’edició. Entre els papers de Lambert, Bernoulli descobreix un article inacabat, escrit el 1766, titolat “Theorie der Parallelinien” (Teoria de les linies paral.leles) i, juntament amb Carl Friedrich Hindenburg, el fa editar a una revista de recent fundació: el Leipziger Magazin für reine und angewandte Mathematik (Revista de Leipzig de Matemàtiques Pures i Aplicades) de l’any 1895; divuit anys després de la mort de l’autor i tal com el propi Lambert l’havia deixat. Els seus resultats eren tan paradoxals, però correctes, que ni tan sols els editors es van atrevir a fer-ne una crítica.
En l’article, Lambert parla d’”esferes de radi imaginari“! Ningú podia imaginar en aquella època una esfera que tingués per radi un nombre imaginari! Bé, ni en aquella època, ni gairebé ara. O algú de vosaltres, benvolguts lectors, podeu imaginar-vos, intuïtivament, una esfera que tingui per radi una expressió tal que α+βi? Si és així feu-m’ho saber, perquè podríem fer alguns avenços importants en el que avui coneixem com a geometries no euclidianes, que van ser descobertes, setanta anys després de l’escrit de Lambert!, per Lovatxevski i Boliay.
Avui en dia, tothom reconeix el paper precursor que va tenir l’escrit de Lambert en aquest descobriment. Però, què hagués passat si Sulzer no hagués recomanat la compra dels papers?, o si L’Acadèmia no els hagués comprat?, o si Bernoulli no hagués donat a l’impremta una cosa que no entenia? Potser el descobriment s’hagués retardat setanta anys més! O potser no; qui ho sap?
I, finalment, el més divertit del cas: el paper original de Lambert no apareix per enlloc! Està perdut, desaparegut, irremeiablement mising! No es pot fer cap estudi que vagi més enllà de l’edició de Bernoulli de 1795; no es poden veure els titubeigs, les correccions, les notes marginals, les anotacions que Lambert va fer perquè s’ha perdut l’original.
Increïble, però cert! Quant difícil ha de ser la vida dels historiadors!

Un retrat de Johann Heinrich Lambert de data desconeguda (segurament ja devia ser membre de l’Acadèmia de Ciències de Berlín).
Potser el dibuixant volia il·lustrar part de la seva “teoria de les línies paral·leles” amb les prestatgeries de l’esquerra, jeje.






11 comments
Comments feed for this article
setembre 27, 2008 a 11:43 am
pinucset
Ei Maxaue,
en primer lloc cel·lebro que la meva entrada t’inspirés i gràcies per explicar l’anècdota.
El més estrany és que m’ha inspirat per fer una entrada al meu blog respecte els mètodes de consulta actuals dels historiadors i com en un futur ho tindran molt més difícil per culpa dels formats privatius. A veure si demà passat ho materialitzo en una entrada.
Salut!
setembre 27, 2008 a 2:10 pm
Arqueòleg Glamurós
No saps tu com de dura n’es la vida dels historiadors!
Que li costaria a la gent guardar en un lloc amb humitat i temperatura constant, amb accés públic i bona lletra TOTS els documents que ha generat en vida i a sobre ordenats cronològica i alfabèticament?
Mira que seria senzill eh!
setembre 27, 2008 a 3:06 pm
Ferran
pinucset: Tens tota la raó: no m’imagino als historiadors de dinstre de dos-cents anys barallant-se amb fitxers digitals que, a la postre, no són més que xurros immensos de zeros i uns.
Arqueòleg: En aquest cas em temo que el problema és encara pitjor: van ser els matemàtics/historiadors els que van perdre el document. Perquè el document va ser publicat 28 anys després de la mort de l’autor! Què se’n va fer després??? I d’això fa una mica més d’un segle; imagino el que deu haver passat amb documents més antics (i parlo només de escrits).
setembre 28, 2008 a 3:38 pm
Arqueòleg Glamurós
Doncs si! LE shistoriadors ens veiem obligats a recompondre el passat a partir de troços de miques de fragments de els escorrialles que ens han arribat!
Per fert, passa’t pel meu blog i participaaa!
setembre 28, 2008 a 7:48 pm
anomenatinutil
Ep Ferran! Que el primer comentari no és meu!
Aquests Bernouilli em sonen d’alguna cosa que vaig fer a mecànica del batxillerat. Alguna cosa sobre dinàmica de fluids potser?
setembre 28, 2008 a 8:33 pm
pinucset
Ferran, el problema no és que un fitxer siguin 0 i 1; perquè igualment es pot dir que el grafit del llapis no són més que àtoms de carboni units amb enllaços covalents en malles hexagonals.
La qüestió és que un format informàtic pot ser o lliure o privatiu.
El primer cas és el cas del format .odt, .pdf, etc. I les seves especificacions són lliures. És a dir, qualsevol pot veure com està codificat i treure’n el contingut. No té traves tècniques.
En el segon cas, com és el format .doc de Microsoft, el format codifica el fitxer d’una forma que només Microsoft en sap la manera de descodificar-lo. A diferència dels formats lliures aquí el secret (les especificacions) les té Microsoft.
Per això és tan greu usar formats privatius: estem tancant el coneixement en un format que per llegir-lo hem de demanar permís a Microsoft (comprar el descodificador, és a dir, el Word).
Salut i deixeu el coneixement córrer lliurement ;)
setembre 29, 2008 a 6:39 am
Ferran
Arqueòleg: I com més antic, pitjor. No teniu mai la temptació de apropiar-vos d’algun document de reconegut valor històric?
I, si, pesao!, ja m’he retratat al teu bloc.
AI: Disculpa, ja he arreglat la primera resposta que estava mal dirigida; no se en que estava pensant,a vegades, les preses …. Els Bernoulli són una família de matemàtics-científics que van des d’el segle XVII fins a començaments del XIX. Tu et refereixes al Principi de Bernoulli sobre la dinàmica dels fluids obra de Daniel Bernoulli (1700-1782), però la saga havia començat amb Jacob Bernoulli (1654 – 1705) que va ser el primer matemàtic en utilitzar el terme integral. En aquest enllaç, hi ha un arbre genealògic de la família, que compta amb no menys de 8 membres com a reconeguts científics.
pinucset: En la meva opinió, el fet de que avui aquests còdigs d’encriptació siguin pùblics o privatius, no serà relevant dins de 200 anys. El problema, dins de 200 anys, serà traduir els xurros de zeros i uns. És a dir, un problema semblant al que tenen (tenim) els qui volen (volem) estudiar el passat avui en dia: jo tinc moltes dificultats amb el llatí i aquest idioma es va fer servir ampliament en el camp de les matemàtiques fins a mitjans del segle XIX. Per exemple: tota la obra publicada de Gauss (1777-1855) està en llatí! I tot just fa 150 anys que va morir.
setembre 29, 2008 a 9:06 am
caterina
M’ha vingut com un calfred amb la pregunta que fas sobre què hagués passat si Cervantes no hagués trobat editor pel seu Quixot. Això em fa suposar que hi pot haver grans manuscrits, tant del passat com actualment, que potser no s’editaran mai i es perdran en un calaix oblidat fins que el temps, la pols i la humitat els facin desaparèixer. No és terrible???
setembre 29, 2008 a 10:21 am
Ferran
caterina: Això que dius pot haver succeït amb molts autors. Jo no sóc gran coneixedor de la Història de la Literatura, però, per exemple, les novel.les de Kafka les coneixem perque Max Brod, el seu amic i albacea testamentari, incomplint els desitjos del autor, no va destruir els manuscrits, si no que els va publicar.
En el camp de les matemàtiques és ben conegur el cas de Riemann: la seva dona de la neteja, el mateix dia de la seva mort va començar a fer “neteja” abans de que arribessin els seus col.legues de l’universitat de Goetingen. El nachlass de Riemann (el que en queda) ha estat el més consultat dels darrers 150 anys buscant pistes per a construir una demostració de la seva famosa hipòtesi, encara no demostrada.
octubre 2, 2008 a 4:05 pm
pinucset
Ferran: Si tens 0s i 1s i unes especificacions que et diuen com està codificat és molt fàcil fer el pas a la llengua amb què s’ha escrit. Sigui català, castellà, anglès, etc.
El problema, en tot cas, serà el mateix que hem tingut fins ara: la llengua. Això si usem formats oberts i lliures, si usem formats privatius tindrem el problema de sempre (la llengua) més que no podrem transformar els 0s i 1s a una llengua perquè l’empresa no va alliberar les especificacions del formats.
Vaig parlar d’això fa uns dies al meu blog, concretament a aquesta entrada:
http://pinucset.wordpress.com/2008/09/30/els-formats-privatius-o-com-ser-esclaus-virtuals/
Vagi bé!
octubre 2, 2008 a 5:30 pm
Ferran
pinucset: Tens raó en el que dius en aquest moment. No estic jo tan segur que dins de dos-cents o tres-cents anys (parlavem dels historiadors del futur) la situació sigui la mateixa que ara. Tan potser que no puguin descodificarni formats privatius ni lliures, com que puguin descodificar-ho tot.
Em sembla recordar que algú em va explicar que el primer e-mail que es va enviar entre dos ordinadors (als anys 60 ’s o 70’s) avui ja és il.legible perquè han desaparegut tots els protocols de comunicació que es van fer servir per a aquell enviament. I ningú va pensar en guardar-ne una còpia!!!